Lättlästa böcker.

Nya lättlästa böcker

Här presenterar vi fyra nya lättlästa böcker: Fakta om matsvinn, Raspbaggarna, Drottning Kristina och Äntligen ihop

Fakta om matsvinn

Författare: Simon Randel Søndeergard (Nypon förlag)

Det kallas matsvinn då man slänger mat som går att äta. Matsvinn är ett stort problem i världen. Det är både slöseri med pengar och dåligt för klimatet. I den här boken lär du dig att minska ditt eget matsvinn.

I boken finns tips på vad man kan göra av matrester. Du lär dig också vad det är för skillnad på sista förbrukningsdag och bäst-före-datum.

Tydliga fotografier och stor text gör det lätt att läsa den här lärorika boken.

 

Rapsbaggarna

Författare: Karin Brunk Holmqvist (Vilja förlag)

Bröderna Albert och Henning är kring sjuttio år och lever ett lugnt liv på landet. De åker omkring på sina rostiga cyklar och hjälper till i grannens trädgård.

Plötsligt börjar det hända mycket. Polishelikoptrar flyger över brödernas åker för att någon har sett spår av ett ufo (rymdskepp) där. Folk skvallrar om ett hem för alkoholister som ska öppna i byn. Det blir tokiga missförstånd och händer lustiga saker.

Rapsbaggarna är en mysig och rolig bok. Tomas Dömstedt har bearbetat den till lättläst svenska.

 

Drottning Kristina

Författare: Cilla Dalén & Annelie Drewsen (Vilja förlag)

Drottning Kristina föddes i Sverige och levde ett spännande liv på 1600-talet. Hon studerade språk, filosofi och politik. Hon var skicklig på att rida, jaga och skjuta. Då Kristina fyllde 18 år blev hon drottning i Sverige.

Tio år senare ville hon inte mera regera utan flyttade till Rom och blev katolik. Hon var intresserad av kultur och vetenskap.

Kristina var en stark person som inte brydde sig om hur en kvinna skulle vara. Hon gjorde som hon ville. Boken innehåller ganska mycket text och många bilder. Svåra ord förklaras.

 

Äntligen ihop

Författare: Thea Blixt (LL-förlaget)

Det här är den andra boken om paret Mirja och Alex. De vill träffas ofta men det är svårt då de bor i olika städer. Ska de våga flytta ihop? Och i vems hemstad i så fall? Mirja kommer på att de kan testa på att bo tillsammans på hotell. På hotellet lär de känna varandra bättre.

Vill de verkligen bo tillsammans för alltid? Den här romantiska boken väcker många tankar om hur det är att sällskapa. Den första boken om Mirja och Alex heter En egen pojkvän.


Kommentar

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i kommentarsfältet.

Skriv ditt namn eller smeknamn i den lilla rutan.

Registerbeskriving