Ristomatti Ratia

Den 74-åriga designern Ristomatti Ratia bor både i Helsingfors och på Ösel i Estland. Han är gift med estniska Anu och han har fem barn.

Ristomatti Ratias första designarbete var en spegel

Ristomatti Ratia är en av de kändaste formgivarna i Finland. Han är Armi Ratias son. Armi Ratia grundade designföretaget Marimekko.

Ristomatti Radia har designat flera föremål som är kända också utomlands. Bland dem kan man nämna Marimekkos axelremsväska och hyllserien Palaset. I dag har Ratia ett eget företag som heter Ratia.

Vem är du Ristomatti Ratia?

– Jag är en inredare som formar min egen livsmiljö. Det är så har jag börjat formge föremål. Jag börjar alltid med att planera en inredning, inte ett enskilt föremål. Jag har vuxit upp vid havsstranden. Jag har alltid bott nära stora hav eller sjöar. Jag har upplevt havet som ett strängt element som jag har respekt för. Havet har kraft. Havet är ett viktigt element för mig, det ger mig nya idéer och påverkar mig när jag skapar.

Vad önskar du av framtiden?

– Jag har skapat varumärket Ratia och före det gjorde jag Marimekko känt bland vanliga amerikanska konsumenter. Jag vill att Ratia-produkterna ska vara långlivade, hållbara, ha god kvalitet och representera god design. Jag designar fortfarande väskor för Marimekko och så har jag en egen väsk-kollektion. Jag hoppas de här produkterna ska få vara i produktion länge än.

Till vem riktar du din tacksamhet?

– Jag är tacksam gentemot alla godtrogna människor som kan ta ansvar. Min mor Armi använde uttrycket godtrogen om Marimekkos konstnärliga ledare Hilkka Rahikainen. Jag är också tacksam gentemot min mor. Hon stöttade mig och uppmuntrade mig att lära mig engelska fastän jag först inte ville studera. Min mor var en klok, speciell och begåvad människa.

Vilken är din favoritplats?

– Mitt hem. Jag tycker om att se på havet från mitt fönster. Jag trivs bra hemma. Jag trivs förstås också bra på Ösel i Estland. Jag har renoverat var 1700-talshus på Ösel. Jag har till och med lagt ett nytt vasstak där. Jag trivs också i många stora internationella städer. Men en resa är alltid en resa. Jag är lycklig hemma eller på ön där jag är omgiven av havet. Jag behöver ingenting annat.

Vem beundrar du?

– Många människor. I mitt barndomshem brukade många intressanta konstnärer hälsa på, bland andra Birger Kaipiainen och Tarmo Manni. Mest beundrade jag ändå vår hushållerska Kerttu Mäntykivi. Hon var en fin människa och alltid på gott humör.

Vilka är de finaste stunderna i ditt liv?

– För mig har kvinnorna varit viktigast i livet. Alla mina relationer till kvinnor har varit unika upplevelser. Jag är också glad över att mina barn är friska.

Finns det områden där du vill utvecklas?

– Jag skulle vilja bli skådespelare. Det har alltid intresserat mig och det intresserar mig nu mera än förut. När jag går förbi en teater skulle jag vilja gå in och fråga om jag får komma med. Jag tycker om när jag tvingas sätta mig själv på spel och våga. Under skoltiden spelade jag rollen som vår matematiklärare som bra att läraren blev arg.

Vilka är dina favoritkonstnärer?

– Som ung tyckte jag mycket om David Hockney och Andy Warhol. Jag hade till och med några av deras konstverk. Nu tycker jag om Oliver Whiteheads och Maija Vainonens verk. Också Radoslaw Gryta är en viktig konstnär för mig. Han är skulptör. Jag tycker om konst som är lite primitiv. Jag tycker inte att konst behöver behaga någon.

Vilket verk inom finländsk formgivning tycker du är viktigast?

– Alvar Aaltos och Eliel Saarinens verk är fina. De har också lyckats stiga över den nationella tröskeln och blivit internationella konstnärer. Kaj Franck var en fin formgivare. Jag hade lyckan att få träffa Kaj Franck. Han brukade komma hem till oss på middag.

Varför har finländsk design framgång ute i världen?

– Framgång kan påverkas av slumpen. Inte tror jag någon letar efter just en finländsk formgivare till följande utställning. För att ha framgång internationellt måste man jobba målmedvetet och länge. Dessutom behöver man tur.

– När en formgivare gör produkter som är avsedda för massproduktion borde han eller hon också komma ihåg stoltheten. Man borde inte låta halvfärdiga arbeten gå i produktion för då kanske man skäms senare. Man kan göra bra och noggrant arbete också när man skapar för massproduktion. Min egen karriär som formgivare började med en grön spegel. Jag utvecklade produkten till ett billigt bruksföremål. Den här spegeln är fortfarande ett användbart bruksföremål.


Kommentar

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i kommentarsfältet.

Skriv ditt namn eller smeknamn i den lilla rutan.

Registerbeskriving