Noora Sipilä

Noora Sipilä har vunnit titeln Årets Servitör. Hon trivs bra i sitt yrke.

Noora är Årets Servitör

Noora Sipilä är en mycket bra servitris. I våras vann hon i finska mästerskapstävlingen och valdes till Årets Servitör 2018.

Hur gick tävlingen till?
– Först var det uttagning. De 12 bästa gick vidare. Själva tävlingen tog två dagar där vi gjorde olika uppgifter inför domare. Vi planerade bland annat en middag med fyra maträtter och drycker för utländska gäster. Vi dukade bord och serverade. Vi fick också tranchera, alltså skära upp en stekt kyckling. Vi fick också visa hur vi kan lösa olika svåra situationer i en restaurang.

Vad har du för utbildning?
– Jag är utbildad restonom. I min utbildning studerade jag mera försäljning och inte direkt för restaurangbranschen. Jag har lärt mig mycket på egen hand. Jag har studerat vidare och är nu också sommelier, alltså vinkännare, och barmästare.

Var jobbar du?
– Just nu jobbar jag på BasBas & Staff Wine Bar i Helsingfors.

Vad ska man kunna som servitör?
– Idag ska man kunna mycket. Restaurangbranschen förändras och kraven på personalen ökar. Vi servitörer gör mycket mera än bär mat från köket till kunderna. Vi ska veta mycket om maten, vinet och andra drycker. Vi ska kunna berätta för kunderna var maten kommer ifrån och hur den är tillagad. Vi ska kunna kombinera mat och drycker. Men framförallt ska vi kunna få kunden att trivas.

Vilka arbetsuppgifter har du?
– Arbetsuppgifterna är olika beroende på vilken slags restaurang man jobbar på. Jag har alltid jobbat på små ställen och då får man göra väldigt många saker. Det är bra för då lär man sig mycket. Förutom att duka och servera, får jag också städa, göra beställningar och sköta en del ekonomi. Jag samarbetar med kökspersonalen på olika sätt. Men viktigast är att jag tar hand om kunderna.

På vilket sätt tar du hand om kunderna?
– Maten är idag väldigt bra på många restauranger. En restaurang kan inte längre konkurrera bara med maten. Därför måste restaurangerna locka kunder genom upplevelser och där är serveringspersonalen viktig. Förutom att maten ska vara god ska det kännas trevligt och intressant att komma till restaurangen och äta.

– Jag svarar på kundernas frågor och hjälper att välja mat och dryck som passar dem. Om någon kund är på dåligt humör brukar jag ta det som en utmaning att få personen att bli på bättre humör. Mitt mål är att ingen restauranggäst, alltså kund, ska gå hem sur och onöjd.

Vilka egenskaper ska en bra servitör ha?
– Det viktigaste är kanske att man är bra på att bedöma situationer och reagera om det behövs. Man ska vara trevlig och hjälpsam och få kunden att trivas. Det här är också ett ganska tungt yrke. Man ska gå och bära mycket. Det gäller att sköta om sin kropp och att ha bekväma skor på jobbet.


Kommentar

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i kommentarsfältet.

Skriv ditt namn eller smeknamn i den lilla rutan.

Registerbeskriving