Mumin har blivit jättestort

Text: Maria Österlund
Foto: Maria Österlund
Artikel publicerad: 23.09.2014

Sophia Jansson är Tove Janssons brorsdotter. Hon är också konstnärlig ledare för företaget Moomin Characters som har rättigheterna till alla texter och bilder om mumin.

Vad är det Moomin Characters egentligen gör?

– Företaget har hand om rättigheterna till muminböckerna, texterna och bilderna. Företaget bestämmer  hurdana produkter som får produceras med muminbilder på.

Det känns som om det finns mumin överallt. Hur stort är mumin?

– Mumin är verkligen jättestort. Jag sade redan för 15 år sedan att det inte kan växa mera. Men jag hade fel. Det säljs varje år muminprylar för 450 miljoner euro i hela världen. Det finns 400 företag eller personer som har licens att göra muminprylar. Böckerna trycks också i nya upplagor hela tiden.

Gör ni det här för att bli rika?

– Vi vill ha en balans mellan att tjäna pengar och att förvalta ett kulturarv. Man får inte se bara på pengarna. Under jubileumsåret har hundratals personer jobbat med mumin. Det har känts bra att kunna erbjuda människor jobb.

– Vi sysslar också med välgörenhet och skänker pengar till välgörande ändamål. Vi har till exempel ett samarbete med FN:s barnfond Unicef. Vi vill hjälpa barn att lära sig läsa och skriva. Jag tror att det är något som Tove skulle ha tyckt om.

Hur  bra kände du själv Tove?

– Jag kände Tove när jag var barn. Mina starkaste minnen är från somrarna i skärgården. Det är positiva minnen. Tove var en kär familjemedlem, men hon var ingen sagotant eller mammafigur.

Hur kommer nya muminprylar till?

– Moomin Characters kontaktas av företag som vill göra muminprylar och vi kontaktar också själv företag eller designers vi vill samarbeta med. Det är viktigt för bolagets överlevnad att kunna hålla mumintrollen levande. Vi måste förvalta det vi har, muminböckerna och bilderna som är skapade av Tove Jansson. Det här är inte ett företag som kan skapa något nytt när kunderna har tröttnat på det gamla.

Vad är viktigt för er?

– Det är viktigt att mumin lyfts fram på ett sådant sätt att det stämmer överens med Toves texter och bilder.  Vi vill samarbeta bara med företag som gör varor av bra kvalitet. En av de mest kända och lyckade samarbetsprojekten är med Arabia som gör muminmuggarna.  Det är Kaj Francks klassiska och hållbara design.

Vad är styrkan i Tove Janssons muminböcker?

– Toves böcker innehåller mycket som är positivt och aktuellt än i dag. I olika länder tar man fasta på olika saker. I Sverige tycker man ofta att berättelserna är melankoliska, lite sorgliga. I England tycker man att det finns mycket äventyr i böckerna men på ett tryggt sätt. Olika läsare hittar olika saker i böckerna.

Har ert företag något nytt projekt på gång?

– Vi har ett helt nytt samarbete med det finländska modeföretaget Ivana Helsinki. I höst ska en kollektion kläder visas upp på modemässan i Tokyo. Det är en stor och skojig grej. Den nya tecknade filmen om muminfamiljen som kommer nu i höst ser vi också fram emot.

Kommentera

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i lådan.

Du måste också skriva ditt namn eller hitta på en signatur.

Namn eller signatur:

Kommentar:

Dataskyddsbeskrivning (PDF)