Sara Lövestam

Sara Lövestam är både författare och lärare. Fast just nu skriver hon mest.

Kouplan, den lättlästa detektiven

Rikssvenska Sara Lövestam är författare och SFI-lärare, alltså lärare i svenska för invandrare. På bok mässan i Göteborg i september berättade Sara om sina böcker som handlar om detektiven Kouplan.

Det speciella med böckerna om Kouplan är att Sara har skrivit dem i två versioner, en vanlig och en lättläst.

LL-förlaget i Sverige ger ofta ut populära deckare i lättläst bearbetning. Men Sara Lövestam är den enda författaren som själv har skrivit om sina böcker på lättläst svenska.

Kouplan är Sveriges enda papperslösa detektiv, berättar Sara. Kouplan är en journalist från Iran som söker asyl i Sverige. Han får inte asyl och då börjar han leva gömd, för han vågar inte resa tillbaka till Iran. Kouplan börjar jobba som privatdetektiv medan han väntar på att det ska gå så lång tid att han kan ansöka om asyl på nytt.

SFI-lärarjobbet är det bästa jobbet man kan ha, säger Sara. Sara pratar länge om hur meningsfullt hon tycker att jobbet som lärare är. Hon känner att hon hjälper många människor.

Hon njuter också av att få tala om sitt favoritämne. Det är det enda jobbet där man får tala om grammatik varje dag. Och folk blir glada när man gör det!

Sara säger att hon tycker att det borde finnas fler lättlästa böcker som är skrivna just för dem som lär sig svenska och utvecklar sitt ordförråd.

– Jag skriver mina böcker just för SFI, för dem som lär sig språket men som kan vara goda läsare på ett annat språk.

Kouplan är också invandrare, som Saras elever.

– Många vill känna igen sig i det de läser. Mina böcker är för dem som vill det, säger Sara. Hon vet ändå att hennes böcker om Kouplan inte passar alla som lär sig svenska.

– Det är många som vill läsa feelgood-historier. Jag har träffat många som har läst igenom alla böcker i LL-förlagets serie Kärlekskiosken!, säger hon


Kommentar

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i kommentarsfältet.

Skriv ditt namn eller smeknamn i den lilla rutan.

Registerbeskriving