Mervi Holmén

Mervi Holmén jobbar på Finpro-VisitFinland. Det är en organisation som marknadsför Finland för utlänningar.

Finland är känt för sina natur

Mervi Holmén är marknadsföringsdirektör på Finpro-VisitFinland. Det är en organisation som marknadsför Finland för utländska turister.

För vilka saker är Finland känt ute i världen?
– Det är naturen Finland är mest känt för. Att det är kallt är en sak många känner till. Några känner till att Finland har många sjöar. Några känner till midnattssolen och norrsken, andra känner till finländsk arkitektur och några att julgubben kommer från Finland.

Är det svårt att marknadsföra Finland när det är ett kallt land?
– Nej. Kylan väcker nyfikenhet. Det är många som inte har upplevt kyla och snö, därför är det en positiv sak. Vinterturismen till Finland växer. Turister från varma länder som har besökt Finland på vintern har något intressant att berätta när de åker hem.

Kommer alltså flera turister till Finland på vintern än på sommaren?
– Nej, fortfarande kommer mer än hälften av turisterna till Finland på sommaren. Men vinterturisterna blir fler och fler.

Finns det något helt nytt ni har börjat marknadsföra för utländska turister?
– Skärgården i både Åboland och Åland är  nyare resmål. På motsvarande sätt marknadsförs också Insjöfinland.

Vilka är dina egna favoriter när det gäller resor i Finland?
– Jag är väldigt förtjust i skärgården. Jag gillar Åboland och Åland men också små städer som Ekenäs och Hangö. Till exempel den nyöppnade naturstigen i Hangö som går till Finlands sydligaste spets är fin. Där känner man verkligen närheten till havet och naturen.

– Över huvud taget är renheten och naturen fina saker i Finland. När man har varit på resa i någon storstad, till exempel i Kina, där det är smutsigt känner man skillnaden genast när man stiger av planet. Vi har ren luft här och så är naturen verkligt nära, till och med i Helsingfors.

Uppskattar utlänningar närheten till naturen eller tycker de att här är ödsligt?
– Det är förstås olika med olika människor. Många utländska turister förväntar sig bra service. En grupp spanska  ungdomar som hade hyrt en stuga blev mycket förvånade. De förstod inte att stugan stod ensam i skogen och att det var många kilometer till butiken. Men turistföretagare i Finland har blivit bättre både på att ge information och på ett erbjuda service.

– Ibland kanske finländare och utlänningar tänker lite olika och har olika förväntningar. För de flesta finländare är en vandring på fem kilometer ganska lite. För en del utlänningar kan det räcka att gå 500 meter i en skog och sedan äta lunch. Det är en vandring och en stor upplevelse för dem. Det gäller att vara noga med informationen så att det inte blir tråkiga överraskningar för någon.


Kommentar

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i kommentarsfältet.

Skriv ditt namn eller smeknamn i den lilla rutan.

Registerbeskriving