Digitaliseringen förändrar vårt sätt att handla och betala

Text: Maria Österlund
Foto: Maria Österlund
Artikel publicerad: 08.05.2019

Nina Jokela är jurist på Konkurrens- och konsumentverket. Hon vet mycket om betalningslösningar. Mattias Lehtinen är en konsument som använder sig av flera moderna sätt att handla. De berättar om vad de tycker är bra och dåligt.

Nina Jokela säger att folk inte alltid förstår vilka saker som kan leda till problem. En typisk situation är att någon deltar i en tävling eller köper en produkt som är billig. Personen uppger sina personuppgifter och fyller kanske i sitt kreditkortsnummer. Sedan börjar det komma produkter och räkningar varje månad.

Ofta har kunden inte förstått att det gäller en beställning som fortsätter, utan tänkt att det bara var ett köp.

– Det gäller att läsa avtalsvillkor noga innan man skriver på ett avtal eller beställer via nätet. Man ska vara på sin vakt mot erbjudanden som verkar väldigt billiga. Om ett erbjudande är för bra för att vara sant så är det ofta skojeri.

Om man har blivit lurad och får räkningar varje månad ska man först försöka få kontakt med säljaren och avluta beställningen.

– Om konsumenten har blivit lurad binder avtalet inte konsumenten. Om man inte lyckas avsluta beställningen, kan man kontakta sin bank eller kreditkortsbolaget. Man kan också kontakta Konkurrens- och konsumentverket.

Kontaktlös betalning och appar

Enligt Nina Jokela fungerar kontaktlös betalning bra.

– När man inte behöver slå in koden när man betalar kan ingen heller se koden. Men man ska förstås vara försiktig att man inte tappar sitt kort. Om någon får tag på kortet kan den betala med det också utan kod.

Det finns flera olika slags betalningsapplikationer som man kan ha i sin mobiltelefon. Det finns till exempel MobilePay, Pivo och ApplePay. De här apparna är anslutna till ett bankkort, ett kreditkort eller ett konto. Vanligast är att man betalar från person till person med dessa appar. Men i en del affärer kan man också betala med mobilappen.

Mycket viktigt i mobilen

Konsumentombudsmannen anser att det är lite riskabelt om allt görs via mobilen. Vi blir mycket beroende av mobilen. Om mobilen tappas eller ska repareras kanske personen blir helt utan nätbank. Om man tappar telefonen måste man också komma ihåg att meddela till spärrtjänsten för appen.

Nina Jokela
Alla människor har inte lätt att lära sig allt nytt som digitaliseringen för med sig, säger Nina Jokela.

Digitaliseringen och alla de nya sätten att betala är inte bra för alla. För en del specialgrupper kan det bli svårt. Till exempel en del äldre personer har svårt att lära sig de nya systemen.

– Vi har försökt säga att det måste finnas också andra sätt att sköta sina betalningar än via nätet och med applikationer. Det måste finnas konsumentvänliga lösningar, säger Nina Jokela.

Alla har inte kreditkort Alla får inte kreditkort. Alla borde ändå få åtminstone ett debitkort, det hör till grundläggande banktjänster. Om man inte får ett debitkort ska man klaga hos banken. Man kan också kontakta Konkurrens- och konsumentverket. Utan bankkort eller kreditkort är det idag svårt att sköta sina ärenden.

– Också Finlands Bank är orolig över hur det går om människor inte kan betala med kontanter, alltså sedlar och mynt. Men en säljare kan välja hur den tar emot betalning. Kontanter är ett grundbetalningsmedel och jag hoppas att det fortsätter vara det. En annan viktig sak är att människor ska ha möjlighet att ta ut pengar från sitt eget konto utan att det kostar, säger Nina Jokela.

Behändigt med MobilePay

Mattias Lehtinen har använt MobilePay i ett par år. Han tycker det är ett smidigt system. Han skaffade MobilePay för att lätt kunna dela på hushållsavgifterna med sin flickvän.

– Vi har inget gemensamt bankkonto. Med MobilePay går det snabbt och enkelt att betala de summor som man är skyldig den andra, säger han. MobilePay fungerar också bra när man vill dela på kostnader till exempel på en resa, eller när man har ätit på restaurang och vill dela notan.

För att kunna betala via MobilePay måste både betalaren och mottagaren ha MobilePay-appen. När man skaffar appen ansluter man sitt bankkonto eller ett kreditkort till den. När man använder betalningsappen går pengarna sedan direkt från kontot eller från kreditkortet. Man bara matar in mottagarens telefonnummer, skriver in summan och flyttar pengarna.

Tycker du att det känns tryggt att betala med MobilePay?

– Ja, jag tycker det känns tryggt. Först har jag en kod till min mobiltelefon och sedan har jag en annan kod till den här betalningsappen. Om jag tappar min mobiltelefon kan ändå ingen annan använda min betalningsapp utan koderna.

Mattias säger att han ibland funderar på om det är bra att ha så många viktiga saker i sin mobiltelefon.

– Det är förstås behändigt när man har allt samlat på ett ställe, men man är verkligt beroende av sin smarttelefon. Och man måste se till att man alltid har telefonen laddad.

– Jag tror det nästan är värre att tappa mobilen än att tappa plånboken nuförtiden.

Vill ha kvar riktiga pengar

Mattias använder också kontaktlös betalning när han handlar. Det betyder att man bara visar sitt betalkort för en kortläsare, utan att slå in koden.

– Jag använder kontaktlös betalning alltid när det är möjligt, till exempel när jag handlar mat. Det går fort och är behändigt att betala så.

Mattias hoppas ändå att det också i framtiden ska gå att betala också med pengar.

– När man betalar med kort så finns det någonstans uppgifter om vad, när och var man har handlat. Det tycker jag är lite obehagligt. Det är en personlig sak hur man använder sina pengar. Information om det är en sak som måste gå att skydda, säger han.

bankkort
När man använder kontaktlös betalning behöver man inte knappa in sin kod. Man bara visar kortet för kortläsaren

Kommentera

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i lådan.

Du måste också skriva ditt namn eller hitta på en signatur.

Namn eller signatur:

Kommentar:

Dataskyddsbeskrivning (PDF)