trampolinjumpa

På en jumping-timme tränar man genom att gå och hoppa på en trampolin. Det finns ett stöd man kan hålla i för att bättre hålla balansen.

Jumping är rolig träning!

Tycker du att det är tråkigt att motionera? Då är kanske jumping, alltså trampolinträning, något för dig.

Tycker du att det är tråkigt att motionera? Då är kanske jumping, alltså trampolinträning, något för dig. Trampolinträning som också kallas jumping är en träningsform som är ganska ny i Finland. Den som tränar gör olika rörelser på en trampolin eller studsmatta.

De här trampolinerna är helt annorlunda än de som finns på många gårdar som leksaker för barn. Träningstrampolinerna är både lägre och mindre.

– Men en sak påminner om barnens lek. Det här är lika roligt, säger Harri Pitkänen som är ansvarig för gruppträningen på Esport Bristol i Helsingfors.

Jumping på en träningssal är alltså ett slags aerobic på studsmatta. Alla har sin egen studsmatta. Framme i salen står en instruktör som visar och säger hur man ska göra. Man går och hoppar på mattan på olika sätt, men man gör inga akrobatiska rörelser. Framme på trampolinen finns ett stöd där man kan hålla i om man har svårt att hålla balansen.

– Det här är inte särskilt svårt. Ingen har ännu fallit från trampolinen, säger Pitkänen

Passar för nästan alla

– Det här är en träningsform som passar för alla, särskilt för den som tycker att träning är tråkigt. För det här är jätteroligt, och dessutom är det effektivt, fortsätter han.

Jumping tränar uthålligheten men stärker också musklerna. Benmusklerna blir förstås starkare, men också magmusklerna får träning på trampolintimmen.

Skonsamt för lederna

Jumping passar för unga och gamla, män och kvinnor. Det är bara gravida kvinnor som inte får träna jumping.

Det här kan vara en bra träningsform för den som inte har tränat på att tag eller är lite äldre. Det är inte jättehård träning, men ändå effektivt. Och eftersom man hoppar på ett mjukt underlag är det skonsamt för knän och andra leder.

– Det är kanske därför många lite äldre personer har börjat komma till de här träningstimmarna, säger Harri Pitkänen.


Kommentar

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i kommentarsfältet.

Skriv ditt namn eller smeknamn i den lilla rutan.

Registerbeskriving