yle-symboler

Enligt en rapport har rundradiobolaget Yle låtit sig påverkas av politiska ledare.

Yle har låtit sig påverkas

Rundradiobolaget Yle har låtit sig påverkas. Det här säger professor Olli Mäenpää som har utrett hur arbetet går till på Yle.

Uppståndelsen började i höstas i samband med nyheter om gruvbolaget Terrafame. Yles finskspråkiga nyhets- och aktualitetsredaktion berättade då att statsminister Juha Sipiläs släktingar var delägare i ett företag som gjorde affärer med statsbolaget Terrafame. Eftersom Terrafame hade fått mycket pengar av staten menade man att statsministern på ett sätt hade hjälpt sina egna släktingar.

Det här gillade inte statsminister Sipilä. Han skrev många arga mejl till journalisterna och till deras chef Atte Jääskeläinen. Enligt utredningen lät sig Yle påverkas. Man blev försiktigare med vad man sade i sina nyheter.

Enligt de journalistiska reglerna ska journalister inte låta sig påverkas av politiker eller någon annan. Det viktiga är att nyheterna är sanna och att man berättar allt det som är viktigt.

Flera Yle-journalister slutade jobba för Yle efter Terrafame-affären. Chefredaktören Atte Jääskeläinen jobbar ändå kvar. Professor Mäenpää säger i rapporten att Yles journalistiska oberoende måste stärkas. Finländarna måste kunna lita på Yles nyheter.

Atte Jääskeläinen har nu medgett att det finns problem inom Yle.
– Utåt sett verkar det bra, men det finns saker i organisationen som måste rättas till, säger han.

De före detta Yle-journalisterna Jussi Eronen, Salla Vuorikoski och Jarno Liski har tillsammans skrivit boken Ylegate. Den är mycket kritisk till en del av de ansvariga cheferna inom Yle.

Källa FNB


Kommentar

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i kommentarsfältet.

Skriv ditt namn eller smeknamn i den lilla rutan.

Registerbeskriving