Elektras kapten Fabian Karlgren berättar att sjöresan mellan Pargas och Nagu är 1,6 kilometer lång. Resan tar åtta minuter.
I Nagu tar färjan sedan nya passagerare ombord och kör tillbaka till Pargas. Under resan hinner passagerarna beundra det vackra landskapet.
– Vi ser havsörnar här varje dag. Jag har också sätt sälar. En gång måste jag bromsa in med färjan när det kom en älg som simmade i farleden, berättar Karlgren.
Färjan drivs med el
Elektra är en av landets kändaste färjor. Den drivs med el. Det här gör att färjan är miljövänlig.
– Färjans batterier laddas varje gång den stannar vid stranden, förklarar Karlgren.
– En eldriven färja är dessutom tyst. Elmotorerna har mycket lågt ljud.
På färjan Elektra jobbar också maskinmästaren Juha Kukkavuori. Han har tidigare jobbat på tankfartyg och seglat på världens alla hav.
– Det är mycket annorlunda att jobba på en färja. Det är till exempel trevligt att alltid kunna åka hem efter arbetsdagens slut. När jag jobbade på tankfartyg kunde en arbetstur räcka i två månader.
Midsommaren är stressig tid
Det är mycket trafik mellan Pargas och Nagu. På sommaren är det många turister och sommargäster som använder färjan på väg ut till skärgården.
– Nuförtiden ser man allt mera turister. På sommaren är det många som åker runt i Åbolands skärgård till exempel med motorcykel eller vanlig cykel.
Mest bråttom är det vid midsommar. Då bildas det långa köer till färjan.
Förutom Elektra kör också färjan Sterna mellan Pargas och Nagu. När det är som mest trafik kan man ännu lägga in en tredje färja på rutten.
Mellan olika öar i Åbolands skärgård trafikerar många färjor och förbindelsebåtar.