Lättläst om presidentvalet

Text: Markku Juusola
Foto: Lehtikuva
Artikel publicerad: 07.12.2017

Det finns en ny lättläst broschyr som berättar om hur du kan rösta i presidentvalet.

Broschyren berättar bland annat om hur du förhandsröstar och hur du röstar på valdagen. I broschyren kan du också läsa om hur du får hjälp med att rösta, och hur du kan rösta hemma.

Presidenten har makt men ska förhandla Finländarna väljer en ny president i januari nästa år. I Finland har republikens president mycket makt. Men i många frågor måste presidenten ändå förhandla med riksdagen och regeringen.

Presidenten leder Finlands utrikespolitik tillsammans med statsrådet, alltså regeringen. Statsministern och utrikesministern sköter ofta landets kontakter med EU. Presidenten sköter kontakterna med andra länder, särskilt kontakterna med stormakter som USA, Kina och Ryssland.

Presidenten har en viktig roll efter riksdagsvalet när en ny regering ska bildas. Presidenten förhandlar först med riksdagsgrupperna. Efter det meddelar presidenten vem som kan bli statsminister och ska bilda regering.

Presidenten är också försvarsmaktens överbefälhavare. Det är presidenten som bestämmer över krig och fred. Men också här ska presidenten förhandla med riksdagen. Dessutom är det presidenten som utnämner många viktiga tjänstemän.

Du kan beställa broschyren om presidentvalet från finska Selkokeskus. E-postadressen är: selkokeskus@kvl.fi

Kommentera

Du kan skriva vad du tycker om nyheten i lådan.

Du måste också skriva ditt namn eller hitta på en signatur.

Namn eller signatur:

Kommentar:

Dataskyddsbeskrivning (PDF)